Dit zijn posters die ooit als aankondiging fungeerden voor uitvoeringen. Aan elke poster is een korte tekst gekoppeld.
Klik op een van de posters on de toelichting te kunnen lezen,
De generale repetitie was een koude bedoening geweest vanwege een mankement aan de verwarming in de kerk. Gelukkig was die op vrijdag 19 november 2019 gerepareerd en konden publiek en uitvoerenden zich verwarmen aan Rossini's feestelijke en operateske Petite Messe Solennelle. De St. Aloysiuskerk was volledig uitverkocht.
De solopartijen werden vertolkt door Anouk Antonissen – Sopraan, Emilie Wijers – Alt. Francis Ng – Tenor en Jouke Wijmenga – Bas. We werden begeleid door Klaas Trapman achter het harmonium en Arjen Berends achter de vleugel. Het concert werd geleid door onze vaste dirigent Roel Vogel.
De stemgroepen stonden door elkaar. Deze gemengde opstelling droeg bij aan de volle koorklank. Het aandachtig luisterend publiek kreeg waar voor zijn geld
Een langdurige staande ovatie was onze beloning.
De UOV herdacht haar overleden repetitor/pianist Eric Noya door dit concert aan hem op te dragen. Eric is 18 jaar aan ons koor verbonden geweest.
De generale repetitie was een koude bedoening geweest vanwege een mankement aan de verwarming in de kerk. Gelukkig was die op vrijdag 19 november 2019 gerepareerd en konden publiek en uitvoerenden zich verwarmen aan Rossini's feestelijke en operateske Petite Messe Solennelle. De St. Aloysiuskerk was volledig uitverkocht.
De solopartijen werden vertolkt door Anouk Antonissen – Sopraan, Emilie Wijers – Alt. Francis Ng – Tenor en Jouke Wijmenga – Bas. We werden begeleid door Klaas Trapman achter het harmonium en Arjen Berends achter de vleugel. Het concert werd geleid door onze vaste dirigent Roel Vogel.
De stemgroepen stonden door elkaar. Deze gemengde opstelling droeg bij aan de volle koorklank. Het aandachtig luisterend publiek kreeg waar voor zijn geld
Een langdurige staande ovatie was onze beloning.
De UOV herdacht haar overleden repetitor/pianist Eric Noya door dit concert aan hem op te dragen. Eric is 18 jaar aan ons koor verbonden geweest.
Vrijdag 12 april mochten we in een tjokvolle St. Aloysiuskerk het prachtige Stabat Mater van Dvořák brengen, één van de hoogtepunten van de Romantiek. Solisten warenBauwien van der Meer (sopraan), Ruth Willemse (alt), Erik Slik (tenor) en Philip Barkhudarov (bas). De begeleiding werd verzorgd door Het Promenade Orkest. De uitvoering stond zoals gewoonlijk onder leidng van onze enthouiaste vaste dirigent Roel Vogel.
Naar de mode zijn tijd heeft Dvořák zijn Stabat Mater voor een grote bezetting gecomponeed. Daarom was het koor uitgebreid met een groot aantal projectzangers en was ook voor een ruime bezetting van het orkest gezorgd. Ook het podium was stampvol.
Wat een genot zulke prachtige muziek ten gehore te mogen brengen. Muziek waarin enerzijds de grote droefheid over het leiden van een kind tot uiting komt, maar anderzijds, ook de vreugde van de hoop op het paradijs. Het werd een geweldige uitvoering waar we met trots op kunnen terug kijken. Een lang applaus van het opgetogen publiek was onze beloning.
Vrijdag 12 april mochten we in een tjokvolle St. Aloysiuskerk het prachtige Stabat Mater van Dvořák brengen, één van de hoogtepunten van de Romantiek. Solisten warenBauwien van der Meer (sopraan), Ruth Willemse (alt), Erik Slik (tenor) en Philip Barkhudarov (bas). De begeleiding werd verzorgd door Het Promenade Orkest. De uitvoering stond zoals gewoonlijk onder leidng van onze enthouiaste vaste dirigent Roel Vogel.
Naar de mode zijn tijd heeft Dvořák zijn Stabat Mater voor een grote bezetting gecomponeed. Daarom was het koor uitgebreid met een groot aantal projectzangers en was ook voor een ruime bezetting van het orkest gezorgd. Ook het podium was stampvol.
Wat een genot zulke prachtige muziek ten gehore te mogen brengen. Muziek waarin enerzijds de grote droefheid over het leiden van een kind tot uiting komt, maar anderzijds, ook de vreugde van de hoop op het paradijs. Het werd een geweldige uitvoering waar we met trots op kunnen terug kijken. Een lang applaus van het opgetogen publiek was onze beloning.
Op vrijdag 23 maart 2018 voerden wij traditiegetrouw de Matthäus Passion uit in de St. Aloysiuskerk. De solisten waren: Bauwien van der Meer (sopraan), Carina Vinke (alt), Stephan Adriaens (evangelist), Mattijs Hoogendijk (tenor), Marcel van Dieren (Christus) en Joep van Geffen (bas). Medewerking werd verleend door het Kinderkoor Zangschool Utrecht. De begeleiding werd verzorgd door het zeer rijk bezette orkest van de Bachcantates Utrecht. Wim Wijting bespeelde het orgel. De leiding was, zoals gewoonlijk, in handen van onze zeer bevlogen vaste dirigent Roel Vogel.
Ondanks het zeer ruime aanbod aan uitvoeringen van de Matthäus Passion in het Utrechtse hadden zo'n 600 toehoorders de weg naar de St. Aloysiuskerk gevonden. Wat een sfeer! Een bomvolle kerk, geweldige solisten, een prachtig kinderkoor en een zeer groot en rijk bezet orkest. Wat een feest om te mogen zingen in zo'n ambiance. Het resultaat was er naar. De uitvoerenden werden beloond met een zeer enthousiast en langdurig applaus. We kunnen terug kijken op een fantastisch concert.
Voor de meeste leden van het koor was dit hun tweede optreden in een week. Twee dagen eerder hadden zij zich warm gezongen door deelname aan de Nationale Matthäus Passion van de Nederlandse Bachvereniging in TivoliVredenburg onder leiding van de afscheidnemende Jos van Veldhoven. Kortom, een succesvolle en zingvolle week voor de UOV.
Op vrijdag 23 maart 2018 voerden wij traditiegetrouw de Matthäus Passion uit in de St. Aloysiuskerk. De solisten waren: Bauwien van der Meer (sopraan), Carina Vinke (alt), Stephan Adriaens (evangelist), Mattijs Hoogendijk (tenor), Marcel van Dieren (Christus) en Joep van Geffen (bas). Medewerking werd verleend door het Kinderkoor Zangschool Utrecht. De begeleiding werd verzorgd door het zeer rijk bezette orkest van de Bachcantates Utrecht. Wim Wijting bespeelde het orgel. De leiding was, zoals gewoonlijk, in handen van onze zeer bevlogen vaste dirigent Roel Vogel.
Ondanks het zeer ruime aanbod aan uitvoeringen van de Matthäus Passion in het Utrechtse hadden zo'n 600 toehoorders de weg naar de St. Aloysiuskerk gevonden. Wat een sfeer! Een bomvolle kerk, geweldige solisten, een prachtig kinderkoor en een zeer groot en rijk bezet orkest. Wat een feest om te mogen zingen in zo'n ambiance. Het resultaat was er naar. De uitvoerenden werden beloond met een zeer enthousiast en langdurig applaus. We kunnen terug kijken op een fantastisch concert.
Voor de meeste leden van het koor was dit hun tweede optreden in een week. Twee dagen eerder hadden zij zich warm gezongen door deelname aan de Nationale Matthäus Passion van de Nederlandse Bachvereniging in TivoliVredenburg onder leiding van de afscheidnemende Jos van Veldhoven. Kortom, een succesvolle en zingvolle week voor de UOV.
Op vrijdag 21 april 2017 mocht de UOV, nu weer in de haar vertrouwde omgeving , de St. Aloysiuskerk, haar voorjaarsconcert geven. Op het programma stonden Psalm 42 van Felix Mendelssohn en de Messe in Es van Franz Schubert.
Medewerking verleenden het Clarus solistenkwartet bestaande uit de sopraan Nicole Fiselier, de alt Petra Stoute, de tenor Leon van Liere en de bas Patrick Pranger, aangevuld met de tenor Adrian Fernandes. Het koor en de solisten werden begeleid door Het Promenade Orkest. De muzikale leiding was, zoals gewoonlijk, in handen van onze vaste dirigent Roel Vogel.
De stukken vroegen veel van het koor, niet alleen wat zangtechniek betreft. Ook het uithoudingsvermogen werd op de proef gesteld. Het koor moest vaak aan de bak en veel stil zitten was er niet bij. De UOV sloeg zich er uitstekend door, gestimuleerd door het feit dat het gewoon een feest deze prachtige composities te mogen uitvoeren met zo'n orkest en zulke solisten in de prachtige ambiance van de St. Aloysiuskerk. Een langdurig applaus was de beloning voor de uitvoerenden.
Op vrijdag 21 april 2017 mocht de UOV, nu weer in de haar vertrouwde omgeving , de St. Aloysiuskerk, haar voorjaarsconcert geven. Op het programma stonden Psalm 42 van Felix Mendelssohn en de Messe in Es van Franz Schubert.
Medewerking verleenden het Clarus solistenkwartet bestaande uit de sopraan Nicole Fiselier, de alt Petra Stoute, de tenor Leon van Liere en de bas Patrick Pranger, aangevuld met de tenor Adrian Fernandes. Het koor en de solisten werden begeleid door Het Promenade Orkest. De muzikale leiding was, zoals gewoonlijk, in handen van onze vaste dirigent Roel Vogel.
De stukken vroegen veel van het koor, niet alleen wat zangtechniek betreft. Ook het uithoudingsvermogen werd op de proef gesteld. Het koor moest vaak aan de bak en veel stil zitten was er niet bij. De UOV sloeg zich er uitstekend door, gestimuleerd door het feit dat het gewoon een feest deze prachtige composities te mogen uitvoeren met zo'n orkest en zulke solisten in de prachtige ambiance van de St. Aloysiuskerk. Een langdurig applaus was de beloning voor de uitvoerenden.
Op vrijdag 17 november 2017 brachten we in deJanskerk in Utrecht een bijzonder programma met werken van Midden-Europese componisten ten gehore . Allereerst het Laudes Organi, één van de latere werken van de 20-eeuwse Hongaarse componist Zoltán Kodály. Dit is een lofzang op het orgel voor gemengd koor en orgel. Een lastig maar prachtig werk, waar de UOV zich goed doorheen sloeg.
Van een geheel ander karakter waren de Sechs Klänge aus Mähren van Leoš Janáček Deze prachtige liederen zijn een bewerking voor koren van zes Moravische Duetten van Antonín Dvořák die de liefde als onderwerp hebben. Niet bepaald muziek die we van de UOV gewend zijn, maar wel erg mooi en leuk om uit te voeren.
Na de pauze brachten we de Mis in D-groot van Antonin Dvorak, een werk dat meer aansluit op het repertoire van de UOV. We voerden dit stuk uit in de oorspronkelijke bewerking voor koor en solisten met orgel begeleiding. Het was een genoegen om dit werk in de volle kerk uit te mogen voeren.
Een langdurig applaus van het dankbare publiek was onze beloning. We kunnen voldaan terugkijken op een prachtig concert en met vertrouwen ons voorbereiden op de volgende.
Linde Schinkel (sopraan), Sara Klein Horsman (alt), Daniël van Kessel (tenor) en Roele Kok (bas) werkten mee als solisten bij de uitvoering van Laudes Organi en de Mis in D. Wouter van Belle begeleidde ons daarbij op het orgel. Eric Noya verzorgde de begeleiding op de piano bij de Sechs Klänge aus Mähren. Het geheel stond, zoals gewoonlijk, onder leiding van onze vaste dirigent Roel Vogel.
Op vrijdag 17 november 2017 brachten we in deJanskerk in Utrecht een bijzonder programma met werken van Midden-Europese componisten ten gehore . Allereerst het Laudes Organi, één van de latere werken van de 20-eeuwse Hongaarse componist Zoltán Kodály. Dit is een lofzang op het orgel voor gemengd koor en orgel. Een lastig maar prachtig werk, waar de UOV zich goed doorheen sloeg.
Van een geheel ander karakter waren de Sechs Klänge aus Mähren van Leoš Janáček Deze prachtige liederen zijn een bewerking voor koren van zes Moravische Duetten van Antonín Dvořák die de liefde als onderwerp hebben. Niet bepaald muziek die we van de UOV gewend zijn, maar wel erg mooi en leuk om uit te voeren.
Na de pauze brachten we de Mis in D-groot van Antonin Dvorak, een werk dat meer aansluit op het repertoire van de UOV. We voerden dit stuk uit in de oorspronkelijke bewerking voor koor en solisten met orgel begeleiding. Het was een genoegen om dit werk in de volle kerk uit te mogen voeren.
Een langdurig applaus van het dankbare publiek was onze beloning. We kunnen voldaan terugkijken op een prachtig concert en met vertrouwen ons voorbereiden op de volgende.
Linde Schinkel (sopraan), Sara Klein Horsman (alt), Daniël van Kessel (tenor) en Roele Kok (bas) werkten mee als solisten bij de uitvoering van Laudes Organi en de Mis in D. Wouter van Belle begeleidde ons daarbij op het orgel. Eric Noya verzorgde de begeleiding op de piano bij de Sechs Klänge aus Mähren. Het geheel stond, zoals gewoonlijk, onder leiding van onze vaste dirigent Roel Vogel.
Voor het eerst in 7 jaar waren wij weer te gast in de Janskerk in Utrecht om ons najaarsconcert 2016 uit te voeren.
Op vrijdag 28 oktober zongen wij voor een volle kerk de Londense versie van "Ein deutsches Requiem" van Johannes Brahms onder leiding van onze dirigent Roel Vogel. De solisten waren onze zangpedagogen Bauwien van der Meer (sopraan) en Evert-Jan Nagtegaal (bariton). We werden op de vleugel quatre-mains begeleid door Eric Noya, onze vaste begeleider op de repetities, en Wouter van Belle. Deze vertrouwde bezetting versterkte het toch al intieme karakter van deze kamerkoor bewerking van het Requiem.
Deze Londense versie stelt hoge eisen aan het koor omdat het goed en transparant hoorbaar is en veelal praktisch a capella moet zingen. Het koor slaagde daarin uitstekend. Ook de solisten en de begeleiding kweten zich goed van hun taak, met als resultaat een zeer geslaagde uitvoering waarvan zowel uitvoerenden als toehoorders hebben genoten. Er was een langdurige staande ovatie en na afloop kon onder het genot van een glaasje worden nagepraat.
Dit concert toont aan dat de UOV grotere a capella werken niet uit de weg hoeft te gaan.
Voor het eerst in 7 jaar waren wij weer te gast in de Janskerk in Utrecht om ons najaarsconcert 2016 uit te voeren.
Op vrijdag 28 oktober zongen wij voor een volle kerk de Londense versie van "Ein deutsches Requiem" van Johannes Brahms onder leiding van onze dirigent Roel Vogel. De solisten waren onze zangpedagogen Bauwien van der Meer (sopraan) en Evert-Jan Nagtegaal (bariton). We werden op de vleugel quatre-mains begeleid door Eric Noya, onze vaste begeleider op de repetities, en Wouter van Belle. Deze vertrouwde bezetting versterkte het toch al intieme karakter van deze kamerkoor bewerking van het Requiem.
Deze Londense versie stelt hoge eisen aan het koor omdat het goed en transparant hoorbaar is en veelal praktisch a capella moet zingen. Het koor slaagde daarin uitstekend. Ook de solisten en de begeleiding kweten zich goed van hun taak, met als resultaat een zeer geslaagde uitvoering waarvan zowel uitvoerenden als toehoorders hebben genoten. Er was een langdurige staande ovatie en na afloop kon onder het genot van een glaasje worden nagepraat.
Dit concert toont aan dat de UOV grotere a capella werken niet uit de weg hoeft te gaan.
Vrijdag 18 maart 2016 mochten wij voor een tjokvolle St. Aloysiuskerk,alle kaarten waren uitverkocht, de Johannes Passion van Johann Sebastian Bach uitvoeren.
De solisten waren Hanneke de Wit (Sopraan), Carina Vinke(Alt), Daniël van Kessel (Evangelist), Arco Mandemaker (Tenor), Hans Pieter Herman (Christus), Hugo Oliveira (Bas).
De begeleiding werd verzorgd door het Orkest van de Utrechtse Bachcantatediensten met Rienk Bakker achter het orgel. De muzikale leiding was zoals gewoonlijk in handen van onze gedreven dirigent Roel Vogel.
Het werd een geweldige uitvoering. Solisten, koor en orkest lieten zich van hun beste kant horen. Een enthousiast en langdurig applaus van het dankbare publiek was hun verdiende loon. Voldaan kunnen we terugkijken op dit mooie concert, het eerste na ons 75-jarig jubileum.
Vrijdag 18 maart 2016 mochten wij voor een tjokvolle St. Aloysiuskerk,alle kaarten waren uitverkocht, de Johannes Passion van Johann Sebastian Bach uitvoeren.
De solisten waren Hanneke de Wit (Sopraan), Carina Vinke(Alt), Daniël van Kessel (Evangelist), Arco Mandemaker (Tenor), Hans Pieter Herman (Christus), Hugo Oliveira (Bas).
De begeleiding werd verzorgd door het Orkest van de Utrechtse Bachcantatediensten met Rienk Bakker achter het orgel. De muzikale leiding was zoals gewoonlijk in handen van onze gedreven dirigent Roel Vogel.
Het werd een geweldige uitvoering. Solisten, koor en orkest lieten zich van hun beste kant horen. Een enthousiast en langdurig applaus van het dankbare publiek was hun verdiende loon. Voldaan kunnen we terugkijken op dit mooie concert, het eerste na ons 75-jarig jubileum.
Ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van de UOV voerden wij de Messiah van Händel uit in de grote zaal van TivoliVredenburg. Dit werk was een voor de hand liggende keuze omdat deze als een rode draad door de geschiedenis van de Utrechtse Oratorium Vereniging loopt. Op hoogtepunten van het bestaan van de vereniging werd juist dit werk uitgevoerd.
Voorafgaand aan het jubileumconcert werd het jubileumboek "Rejoice, rejoice greatly" door de voorzitter van de UOV uitgereikt aan Jan van Zanen, burgemeester van Utrecht. Dit boek beschrijft uitgebreid de boeiende geschiedenis van de UOV en is verkrijgbaar via het bestuur van de UOV. Zie ook het artikel UOV 75 jaar.
"Rejoice, rejoice greatly" was natuurlijk ook van toepassing op de jubileumuitvoering zelf. De uitvoering stond onder leiding van onze vaste dirigent Roel Vogel met als solisten: Nicole Fiselier (sopraan), Daniëlle Buick (alt), Satoshi Mizukoshi (tenor) en Hans Pieter Herman (bas). Het Promenade Orkest en Rienk Bakker aan het orgel verzorgde de begeleiding.
Voor het eerst in ruim acht jaar weer een uitvoering in de grote zaal vanTivoliVredenburg voor bijna 1400 toehoorders. Wat een ambiance, wat een feest! Zeventig jaar geleden mochten we na de bezetting, voor het eerst weer in het Engels, de Messiah zingen in het toenmalige Tivoli. Het koor had er hoor- en zichtbaar plezier in. Een langdurig staande ovatie was de dank van het publiek.
Dat smaakte naar meer! Wat was er dan mooier, dat we het werk op 12 december 2015 nog eens mochten uitvoeren. In de volle St. Johannes de Doperkerk in Breukelen concerteerden we met, behoudens Stephan Adriaens die nu de tenor partij voor zijn rekening nam, dezelfde deelnemers voor een dankbaar publiek. Wat een geweldige ervaring weer!
Ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van de UOV voerden wij de Messiah van Händel uit in de grote zaal van TivoliVredenburg. Dit werk was een voor de hand liggende keuze omdat deze als een rode draad door de geschiedenis van de Utrechtse Oratorium Vereniging loopt. Op hoogtepunten van het bestaan van de vereniging werd juist dit werk uitgevoerd.
Voorafgaand aan het jubileumconcert werd het jubileumboek "Rejoice, rejoice greatly" door de voorzitter van de UOV uitgereikt aan Jan van Zanen, burgemeester van Utrecht. Dit boek beschrijft uitgebreid de boeiende geschiedenis van de UOV en is verkrijgbaar via het bestuur van de UOV. Zie ook het artikel UOV 75 jaar.
"Rejoice, rejoice greatly" was natuurlijk ook van toepassing op de jubileumuitvoering zelf. De uitvoering stond onder leiding van onze vaste dirigent Roel Vogel met als solisten: Nicole Fiselier (sopraan), Daniëlle Buick (alt), Satoshi Mizukoshi (tenor) en Hans Pieter Herman (bas). Het Promenade Orkest en Rienk Bakker aan het orgel verzorgde de begeleiding.
Voor het eerst in ruim acht jaar weer een uitvoering in de grote zaal vanTivoliVredenburg voor bijna 1400 toehoorders. Wat een ambiance, wat een feest! Zeventig jaar geleden mochten we na de bezetting, voor het eerst weer in het Engels, de Messiah zingen in het toenmalige Tivoli. Het koor had er hoor- en zichtbaar plezier in. Een langdurig staande ovatie was de dank van het publiek.
Dat smaakte naar meer! Wat was er dan mooier, dat we het werk op 12 december 2015 nog eens mochten uitvoeren. In de volle St. Johannes de Doperkerk in Breukelen concerteerden we met, behoudens Stephan Adriaens die nu de tenor partij voor zijn rekening nam, dezelfde deelnemers voor een dankbaar publiek. Wat een geweldige ervaring weer!
Op vrijdag 17 april 2015 gaf, zoals ieder jaar, de Utrechtse Oratorium Vereniging haar voorjaarsconcert voor een volle St. Aloysiuskerk met een zeer gevarieerd programma met stukken uit verschillende tijden en muzikale tradities.
Solisten waren Johanneke Vogel (Sopraan) en Marijn Zwitserlood (Bariton). Koor en solisten werden begeleid door Wouter van Belle op het prachtige Meere orgel waarmee de St. Aloysiuskerk gezegend is. Het geheel stond onder leiding van onze vaste dirigent Roel Vogel.
Het was weer een zeer geslaagde uitvoering met veel waardering voor koor en solisten. De keuze een programma samen te stellen uit werken die door een orgel begeleid kunnen worden bleek een gelukkige. Het orgel is minder dominant aanwezig, daardoor en ook dankzij de zeer bekwame organist, kwam het koor heel goed tot zijn recht. Ook de speciale repetities in de kerk om aan de orgel begeleiding te wennen hebben hun nut gehad. Speciale vermelding verdiende de indrukwekkende uitvoering van het Concert voor koor nr.32 van Bortnjansky. Het werd met overtuiging door het koor a capella gezongen. De positieve reacties na het concert logen er niet om. Een lang en klaterend applaus na afloop was de beloning voor de uitvoerenden.
Op vrijdag 17 april 2015 gaf, zoals ieder jaar, de Utrechtse Oratorium Vereniging haar voorjaarsconcert voor een volle St. Aloysiuskerk met een zeer gevarieerd programma met stukken uit verschillende tijden en muzikale tradities.
Solisten waren Johanneke Vogel (Sopraan) en Marijn Zwitserlood (Bariton). Koor en solisten werden begeleid door Wouter van Belle op het prachtige Meere orgel waarmee de St. Aloysiuskerk gezegend is. Het geheel stond onder leiding van onze vaste dirigent Roel Vogel.
Het was weer een zeer geslaagde uitvoering met veel waardering voor koor en solisten. De keuze een programma samen te stellen uit werken die door een orgel begeleid kunnen worden bleek een gelukkige. Het orgel is minder dominant aanwezig, daardoor en ook dankzij de zeer bekwame organist, kwam het koor heel goed tot zijn recht. Ook de speciale repetities in de kerk om aan de orgel begeleiding te wennen hebben hun nut gehad. Speciale vermelding verdiende de indrukwekkende uitvoering van het Concert voor koor nr.32 van Bortnjansky. Het werd met overtuiging door het koor a capella gezongen. De positieve reacties na het concert logen er niet om. Een lang en klaterend applaus na afloop was de beloning voor de uitvoerenden.
Vrijdag, 12 december 2014, was het publiek in de St. Aloysiuskerk getuige van een sprankelend concert van de UOV ter ere van St. Caecilia, patrones van de muzikanten en instrumentmakers, onder de inspirerende leiding van onze dirigent Roel Vogel. We werden begeleid door het Orkest van de Utrechtse Bachcantatediensten met Rienk Bakker achter het orgel. Drie werken werden uitgevoerd.
Als eerste werd "Ode à la Musique" uit 1961 van Frank Martin ten gehore gebracht. De solopartij (bariton) werd verzorgd door Evert Jan Nagtegaal en de begeleiding bestond uit bijzonder ensemble: Pianist (Eric Noya), zes koperblazers en een contrabas. De ingewikkelde partituur vormde een niet geringe uitdaging, maar het koor wist zich er goed door heen te slaan. Voor veel toehoorders was de muziek van deze componist verrassend, sommigen hadden de muziek graag nog eens willen horen. Met deze uitvoering demonstreert de UOV dat zij ook met 20-eeuwse muziek uit de voeten kan.
Daarna was het de beurt aan "Ode for St. Caecilia's Day" van Georg Friedrich Händel met prachtige stukken voor de vocale solisten Kai Yi Min (sopraan) en Arco Mandemaker (tenor) en instrumentale soli voor cello, fluit, orgel en pauken. Een geweldig werk uit het hoogtepunt van de barok, dat de macht van de muziek over de schepping en de mens bejubelt. Het orkest liet zich energiek en daadkrachtig horen en ook de bijdragen van solisten oogsten de waardering van het publiek. De UOV, op haar beurt, liet zich van haar beste kant horen in het fantastische slotkoor. Hierin wordt bezongen hoe het heelal door gewijde gezangen in beweging wordt gebracht en hoe, uiteindelijk, het aardse met trompetgeschal, onder de ogen van de gezegenden in de hemel, weer ten onder zal gaan. Over de invloed van de muziek op de natuur zal niet iedereen het eens zijn, maar over het positieve effect van deze compositie van Händel op het menselijk geluk, kan na deze uitvoering niemand meer twijfelen….
Na de pauze werd het monumentale "Messe Solennelle de St. Cécile" van de Charles Gounod uitgevoerd. De begeleiding vereist een zeer rijk orkest, met moeite kon dan ook plaats gevonden worden voor de ruim 60 orkestleden. Kai Yi Min (sopraan) en Arco Mandemaker (tenor) en Bert van de Wetering (bas) tekenden voor de solopartijen. Deze mis is één van de hoogtepunten uit de Franse romantiek. Voor koor en orkest was het een waar genoegen deze meeslepende muziek met zijn mooie melodielijnen en prachtige harmonieën uit te mogen voeren. Dit plezier droeg zeker bij aan de kwaliteit van de uitvoering.
Vrijdag, 12 december 2014, was het publiek in de St. Aloysiuskerk getuige van een sprankelend concert van de UOV ter ere van St. Caecilia, patrones van de muzikanten en instrumentmakers, onder de inspirerende leiding van onze dirigent Roel Vogel. We werden begeleid door het Orkest van de Utrechtse Bachcantatediensten met Rienk Bakker achter het orgel. Drie werken werden uitgevoerd.
Als eerste werd "Ode à la Musique" uit 1961 van Frank Martin ten gehore gebracht. De solopartij (bariton) werd verzorgd door Evert Jan Nagtegaal en de begeleiding bestond uit bijzonder ensemble: Pianist (Eric Noya), zes koperblazers en een contrabas. De ingewikkelde partituur vormde een niet geringe uitdaging, maar het koor wist zich er goed door heen te slaan. Voor veel toehoorders was de muziek van deze componist verrassend, sommigen hadden de muziek graag nog eens willen horen. Met deze uitvoering demonstreert de UOV dat zij ook met 20-eeuwse muziek uit de voeten kan.
Daarna was het de beurt aan "Ode for St. Caecilia's Day" van Georg Friedrich Händel met prachtige stukken voor de vocale solisten Kai Yi Min (sopraan) en Arco Mandemaker (tenor) en instrumentale soli voor cello, fluit, orgel en pauken. Een geweldig werk uit het hoogtepunt van de barok, dat de macht van de muziek over de schepping en de mens bejubelt. Het orkest liet zich energiek en daadkrachtig horen en ook de bijdragen van solisten oogsten de waardering van het publiek. De UOV, op haar beurt, liet zich van haar beste kant horen in het fantastische slotkoor. Hierin wordt bezongen hoe het heelal door gewijde gezangen in beweging wordt gebracht en hoe, uiteindelijk, het aardse met trompetgeschal, onder de ogen van de gezegenden in de hemel, weer ten onder zal gaan. Over de invloed van de muziek op de natuur zal niet iedereen het eens zijn, maar over het positieve effect van deze compositie van Händel op het menselijk geluk, kan na deze uitvoering niemand meer twijfelen….
Na de pauze werd het monumentale "Messe Solennelle de St. Cécile" van de Charles Gounod uitgevoerd. De begeleiding vereist een zeer rijk orkest, met moeite kon dan ook plaats gevonden worden voor de ruim 60 orkestleden. Kai Yi Min (sopraan) en Arco Mandemaker (tenor) en Bert van de Wetering (bas) tekenden voor de solopartijen. Deze mis is één van de hoogtepunten uit de Franse romantiek. Voor koor en orkest was het een waar genoegen deze meeslepende muziek met zijn mooie melodielijnen en prachtige harmonieën uit te mogen voeren. Dit plezier droeg zeker bij aan de kwaliteit van de uitvoering.
Geen toelichting beschikbaar.
Geen toelichting beschikbaar.
Geen toelichting beschikbaar.
Geen toelichting beschikbaar.